Header Ads Widget

Ticker

6/recent/ticker-posts

Gülce: Ömer Lütfi Mete'nin Aşkın Uçurumundaki Şiiri


Gülce - Ömer Lütfi Mete

Uçurumun kenarındayım Hızır
Ulu dilber kalesinin burcunda
Muhteşem belaya nazır
Topuklarım boşluğun avcunda
Derin yar adımı çağırır
Dikildim parmaklarımın ucunda
Bir gamzelik rüzgâr yetecek
Ha itti beni, ha itecek
Uçurumun kenarındayım Hızır
Civan hazır
Divan hazır
Ferman hazır
Kurban hazır

Uçurumun kenarındayım Hızır
Güzelliğin zulme çaldığı sınır
Başım döner, beynim bulanır
El etmez
Gel etmez
Gülce'm uzaktan dolanır
Uçurumun kenarındayım Hızır
Gülce bir davet
Mecaz değil
Maraz değil
Gülce bir afet
Peri değil
Huri değil
Gülce beyaz sihir
Gülce ölümcül naz
Buram buram zehir
Yar yüzünde infaz

Bir gamzelik rüzgâr yetecek
Ha itti beni, ha itecek
Güzelliğin zulme çaldığı sınır
Uçurumun kenarındayım Hızır
Ben fakir
En hakir
Bin taksir
Ateşten
Kalleşten
Mızrakla gürzden
Dabbetülarz'dan
Deccal’dan, yedi düvelden
Korku nedir bilmeyen ben
Tir tir titriyorum Gülce’den
Ödüm patlıyor Gülce’ye bakmaktan
Nutkum tutuluyor, ürperiyorum
Saniyeler gözlerimde birer can
Her saniyede bir can veriyorum

Ömer Lütfi Mete

Türk edebiyatının özgün seslerinden Ömer Lütfi Mete'nin "Gülce" şiiri, aşkın tehlikeli sınırlarında dolaşan bir ruh halinin derin portresidir. Uçurum kenarında duran âşığın çaresizliği, güzelliğin karşısındaki acziyet ve aşkın ölümcül cazibesi bu dizelerde bütün çıplaklığıyla karşımıza çıkar.

Uçurum Metaforu: Aşkın Tehlikeli Coğrafyası

Şiir, güçlü bir açılışla başlar: "Uçurumun kenarındayım Hızır". Bu dize, hem fiziksel hem de metafizik bir tehlikeyi işaret eder. Hızır'a yapılan çağrı, İslam kültüründe yardıma koşan velinin sembolik anlamını taşır. Âşık, bir yandan uçurum kenarında tehlikeli bir dengede dururken, diğer yandan Gülce'nin güzelliğinin esiri olmuş durumda.

"Ulu dilber kalesinin burcunda" ifadesi, sevgilinin ulaşılmazlığını ve yüceliğini somutlaştırır. Kale metaforu, Divan edebiyatının geleneksel imgelerindendir ancak Mete, bu geleneği modern bir dille yeniden yorumlar.

Gülce: Afet mi, Davet mi?

Şiirin merkezindeki figür Gülce, geleneksel âşık şiirinin sevgili tasvirlerinden farklı bir yerde durur:

"Gülce bir davet / Mecaz değil / Maraz değil / Gülce bir afet"

Bu dizeler, sevgilinin soyut bir ideal değil, somut ve tehlikeli bir varlık olduğunu vurgular. "Afet" kelimesinin hem güzellik hem de felaket anlamları, şairin yaşadığı ikilemin özünü oluşturur. Gülce ne peri ne huri - o, gerçek ve bu dünyaya ait bir varlıktır.

"Beyaz sihir" ve "ölümcül naz" ifadeleri de bu ikiliği pekiştirir. Güzellik burada masum değil, aksine tehditkâr ve öldürücüdür.

Korkunun Anatomisi

Şiirin belki de en çarpıcı bölümü, âşığın kendi korkusunu itiraf ettiği kısımdır:

"Ateşten / Kalleşten / Mızrakla gürzden / Dabbetülarz'dan / Deccal'dan, yedi düvelden / Korku nedir bilmeyen ben / Tir tir titriyorum Gülce'den"

Cesur bir adam olduğunu, hiçbir şeyden korkmadığını söyleyen âşık, Gülce karşısında titrer. Bu çelişki, aşkın mantık ötesi doğasını gösterir. Mitolojik ve dini göndermelerle örülü bu dizeler, Gülce'nin yarattığı dehşetin boyutunu abartılı ama etkili bir şekilde anlatır.

Zaman ve Ölüm: "Her Saniyede Bir Can Veriyorum"

Şiirin sonuna doğru zaman kavramı devreye girer:

"Saniyeler gözlerimde birer can / Her saniyede bir can veriyorum"

Gülce'ye bakmak, âşık için bir tür sürekli ölüm deneyimidir. Her an yeniden doğar ve yeniden ölür. Bu mistik ölüm-diriliş döngüsü, tasavvufi gelenekteki "fenafillah" kavramını çağrıştırır.

Divan Geleneği ve Modern Dil Arasında

Ömer Lütfi Mete'nin bu şiiri, Divan edebiyatının imgelerini (dilber, burç, gamze, naz) modern bir şiir diliyle harmanlayan başarılı bir örnektir. "Civan hazır / Divan hazır / Ferman hazır / Kurban hazır" gibi tekrarlı yapılar, hem geleneksel şiirin ritmine hem de çağdaş şiirin özgür yapısına yaslanır.

Sonuç: Aşkın Uçurumu

"Gülce", aşkın tehlikeli ve öldürücü yüzünü anlatan, cesur ve özgün bir şiirdir. Ömer Lütfi Mete, âşığın çaresizliğini abartısız ama etkili bir dille aktarırken, Türk şiir geleneğinin zengin malzemesini de ustaca kullanır.

Şiir bize şunu hatırlatır: Gerçek aşk her zaman uçurum kenarında bir deneyimdir. Düşmek ile uçmak arasında, ölüm ile yaşam arasında... Ve belki de "bir gamzelik rüzgâr" her şeyi değiştirmeye yetecektir.

Yorum Gönder

0 Yorumlar