Header Ads Widget

Ticker

6/recent/ticker-posts

Otomobil Satışları Neye İşaret Ediyor? Otomobil Hisselerinde Sonuçlar Nasıl?

Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneğinin (ODMD) verilerine göre nisan ayında 75 bin 919 adet otomobil ve hafif ticari araç satışı yapıldı. 

Buna göre otomobil satışları nisanda yıllık bazda 20,6% azalarak 61 bin 448 adete düştü. Hafif ticari araç satışı ise aynı dönemde 28,6% düşerek, 14 bin 471 adet olarak gerçekleşti. Otomobil ve hafif ticari araç pazarı, 10 yıllık nisan ayı ortalama satışlarına göre ise 16,2% artış gösterdi.

Nisan 2024’te, Tofaş’ın pazar payı aylık 114 baz puan gerileme ile 12,6% oldu. Ford’un pazar payı aylık 100 baz puan artış ile 8,6% oldu. Doğuş Otomotiv’in pazar payı ise aylık 360 baz puan artış ile 14,3% olarak gerçekleşti.

Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2024 yılı Ocak-Mart döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre 25,2% oranında artarak 295 bin 519 adet olarak kaydedilmişti. Otomobil satışları, 2024 yılı Ocak-Mart döneminde geçen yıla göre 33,05% oranında artış ve 233.389 adet olurken, hafif ticari araç pazarı 2,6% artarak 62 bin 130 adet olmuştu.

Ocak-Nisan Döneminde Satışlar 11,3% Arttı

Otomobil ve hafif ticari araç pazarı ocak-nisan döneminde ise yıllık olarak 11,3% artarak 371 bin 438 adet oldu.

Bu dönemde otomobil satışlar 16,6% artarken, 294 bin 837 adet oldu. Hafif ticari araç satışı ise 5,2% düşüş kaydetti ve 76 bin 601 adete geriledi.

Yılın ilk 4 ayında segmentlere göre incelendiğinde pazarın 88,2%’sini vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerindeki araçlar oluşturdu. C segmenti otomobiller 169 bin 720 adetle 57,6%, B segmentliler ise 88 bin 721 adetle 30,1% pay aldı.

Gövde tiplerine göre değerlendirildiğinde ise en çok tercih edilen gövde tipi 54,1% pay ve 159 bin 598 adetle SUV otomobiller oldu. SUV’ı 26,8% pay ve 78 bin 923 ile sedan, 17,4% pay ve 51 bin 249 adet satışla H/B otomobiller izledi.  

Satışlardaki Daralmaya Bayram Tatilleri Etki Etti

Türkiye genelinde otomobil ve hafif ticari araç satışları nisan ayında 20,6% daralma yaşarken, bu daralmaya büyük ölçüde nisan ayındaki bayram tatillerinin etkisi olduğu söylenebilir. Türkiye, nisan ayında Ramazan bayramı sebebiyle 9 gün, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı sebebiyle de 1 gün tatil yaptı.

Borsa İstanbul Şirketlerinin Satışları

Borsa İstanbul şirketlerine baktığımızda hem aylık hem yıllık bazda satışlarında adet olarak gerileme görülüyor. 

FROTO

Ford Otosan (FROTO) 2023 mart ayında 8 bin 324 adetlik satış kaydetmişken, nisan ayında toplam satışları 6 bin 512 adet olarak gerçekleşti. 

Şirket’in, 2024 yılına ait beklentilerini incelediğimizde; 100 bin-110 bin perakende satışı, 560-610 bin araç yurt dışı satışı, 650-700 bin araç üretimi ve 900 bin-1 milyon avro yatırım harcaması beklenmektedir.

Dikkat çeken detay ise açıklanan beklentilerde toplam otomotiv pazarının 2024 yılında 800 – 900 bin adet (2023 yılında 1.278 milyon adetti) olarak gerçekleşmesini bekleyen Ford Otosan’ın, kendi satış ve üretim adetlerinde toplam otomotiv pazarında beklediği daralmayı beklememesi ve kendini farklı konumlandırmış olması.

DOAS

Doğuş Otomotiv (DOAS) ise mart ayında 11 bin 805 adetlik bir satış rakamı yakalarken, nisan ayında bu rakamı 10 bin 894 olarak gerçekleşti.

Şirketin son yayımladığı faaliyet raporuna bakıldığında ise 2024’te Skoda hariç 700 bin adetlik araç satışı hedeflediği görülmekte. Diğer yandan şirket 4 milyar TL’lik yatırım planlıyor. Doğuş Otomotiv Skoda markasından ise 95 bin adetlik bir satış performansı bekliyor.

Şirketin 2023 hedeflerine ve gerçekleşmelerine bakıldığında; 775 bin adet olan Skoda hariç hedefin 1 milyon 237 bin adetle geçildiği görülüyor. 

TOASO

Diğer yandan Tofaş (TOASO) da mart ayındaki satış rakamının gerisinde kaldı. Mart ayında 15 bin 88 adet araç satışı gerçekleştiren şirketin nisan ayındaki satış adedi 9.564’e geriledi.

Şirket’in 1Ç24’te rekor hafif araç satış performansı, otomotiv sektöründeki daralma beklentilerine karşın Egea’nın daralan pazarlarda daha iyi performans göstermesi ve Stellantis Otomotiv’in satın alımı sonrası pazar payı artışına yönelik beklentiler Tofaş için dikkat çeken noktaların başında geliyor.

Özellikle 2023 yılında gerçekleşen Stellantis satın alımının ardından Tofaş, Stellantis Otomotiv’in Türkiye distribütörlüğünü yaptığı araçların ve ilgili yedek parçalarının Türkiye ithalatçısı ve distribütörlüğünü yapacak. Ayrıca Stellantis, 5 marka için planlanan yeni araç modeli K0 ve kombi versiyonlarının üretim ve dağıtım hakkını Tofaş’a verdi. Stellantis satın alımının tamamlanması için beklentiler 3. çeyrek itibarıyla gerçekleşmesi yönünde. Tüm bu gelişmeler neticesinde Tofaş’ın yurt içi operasyonlarındaki pazar payının önümüzdeki süreçte de artması beklenebilir.

Yıllık Bazda Satış Rakamları

3 şirketin yıllık bazda satış rakamlarına baktığımızda ise gerilemenin devam ettiği görülmekte. 

Ocak-Nisan 2024’de 28 bin 263 adet araç satışı gerçekleştiren Ford’un bir önceki yılın aynı döneminde satış adedi 30 bin 643 olarak kaydedilmişti.

Tofaş Ocak-Nisan 2024’te 50 bin 930 adetlik bir araç satışı gerçekleştirirken, bir önceki yılın aynı döneminde bu rakam 67 bin 927 adet olarak kayıtlara geçmişti.

Doğuş Otomotiv’e baktığımızda ise şirket Ocak-Nisan 2023’te 49 bin 909 adetlik araç satışına ulaşırken, Ocak-Nisan 2024’te bu sayı 47 bin 886 olarak gerçekleşti. 

Yorum Gönder

0 Yorumlar